Nyelvválasztás:

Műterem a „porfészekben”

Ibos Éva az Alföldi Galéria Plohn-kiállításáról szóló írása megjelent a Műértő folyóirat 2019. július-augusztusi számában

Műterem a „porfészekben”

Ibos Éva az Alföldi Galéria Plohn-kiállításáról szóló írása megjelent a Műértő folyóirat 2019. július-augusztusi számában

Plohn József (1869-1944), Vásárhely legismertebb régi fotográfusa egyszerre volt portré- és műtárgyfotós, hagyományőrző és modern, dokumentarista és lírikus. A mesterség alapjait apjától, Plohn Illéstől tanulta, s a műtermet is tőle örökölte. Végigjárta a szamárlétra minden fokát a tablófotózástól az esküvői és családi képeken át az elkötelezett képalkotásig, vagyis a tudatos témaválasztásig. Bár apja is fejlesztette fotográfusi szaktudását Bécsben, fia horizontja tágabb volt. Plohn József utazásai messzebbre vezettek: Münchenben, Firenzében, Rómában és Párizsban is járt tanulmányúton. Hogy ott mit látott és kikkel találkozott, nem tudjuk, de nyitott és fogékony szemlélettel tért vissza az Alföldre.

Csak következtethetünk arra, hogy a művészet/művészek iránti affinitásában mi minden játszhatott közre. Biztos, hogy errefelé terelte zeneszeretete (hegedült, vonósnégyesben is játszott), s talán még inkább egy iskolatársi kapcsolat: Tornyai Jánossal egy időben járt a vásárhelyi református főgimnáziumba. A barátság felnőttkorukban is megmaradt, olyannyira, hogy a Plohn-műterem egyféle művészcentrumként működött a városban. Tornyain kívül megfordult itt Iványi Grünwald Béla, Kallós Ede, Endre Béla, László Fülöp, Rudnay Gyula - erről csoportkép is tanúskodik -, Pásztor János pedig Plohn Józseffel fotóztatta elkészült szobrait.

„Virágzó porfészek a millenneum [sic!] görögtüzes vigalmában” - áll egy hajdani napilapban a város művészeti életének elevenségére utalva. S bár a hasonló költői képek hallatán többnyire Tornyai személyére és művészetszervező szerepére gondolunk, ez a kitétel a Plohn-műterem vonzáskörére értendő.

Plohn József nevét a 48-as honvédekről készített sorozata kapcsán ismertük meg országszerte - pedig csak egy részét láthattuk a két részletben, 1894-1895-ben, majd 1902-ben fotózott, mintegy 150 darabos kollekciónak -, ám egyéb tevékenységéről mit sem tudunk. A hódmezővásárhelyi Alföldi Galériában - alapításának 150., illetve a tulajdonos deportálásának és halálának 75. évfordulója alkalmából - rendezett, A Plohn Műterem 75 éve (1869-1944) című kiállítás kurátora, Bernátsky Ferenc azonban végigvezet bennünket apa és fia pályáján és a korabeli fényképészet napi gyakorlatán. Ez utóbbi sem érdektelen egyébként, mert ha jobban odafigyelünk a sztenderdnek számító esküvői és családi fotókra, nemcsak a műtermi kellékek (bútorok és háttérvásznak) változatossága lehet érdekes, de egy érzelmileg szemérmesebb kor kapcsolati viszonyainak jelzéses megjelenítése is.

Plohnék esetében azonban a napi rutinon túlmutató, exkluzív témák nyújtják az igazi csemegét. Például Plohn Illésnek a szegedi nagy árvízről készített képei, de főleg fia, József fotográfiái. A két, utcai kövezeten álló templomi harang még ma is elmenne műtárgyfotónak, a néprajzi tárgyak és tevékenységek tökéletesen komponált dokumentálásáról nem is beszélve. Mintegy 3000 néprajzi tárgyú fotó született az 1880-as és 1920-as évek között, melyekből Plohn József albumot szeretett volna létrehozni, de ez végül nem sikerült.

A XIX. századi Hódmezővásárhelyt ábrázoló képeken nem is a por, hanem a sártenger szúr szemet, ugyanakkor gazdagon festik le e különleges konglomerátumot, az impozáns épületekkel rendelkező polgári belvárost s az azt körülvevő, kiterjedt tanyavilágot - Tornyai kedvelt témáját.

A festő szelleme nemcsak emiatt van jelen a kiállításon, hanem Plohn Józsefnek a Juss megfestésében való közreműködése révén is: érzékelhető kedvvel készített helyi modellekkel beállított, szituációs fotókat Tornyai számára a lassan és nehezen tökéletesedő festményhez. (Megtekinthető július 31-ig.)

Ibos Éva

Eseménynaptár
« » 2024 március
ke sze csü szo va
26 27 28 29 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
1 2 3 4 5 6 7