A kerékgyártók vagy bognárok egykor kerekes szekerek, kocsik, szánok fa alkatrészeit készítették - a Délmagyarország napilap április 30-i írása.
Az olyan mestereket viszont, akik az úri kocsikhoz és hintókhoz szükséges, például asztalos-, lakatos-, nyerges-, fényezőmunkákat is elvégeztek műhelyeikben, már kocsigyártónak nevezték. A fa alkatrészek megmunkálásához fejszéket, fúrókat, vésőket, fűrészeket, vonószéket, esztergát, gyalukat és egyéb szerszámokat használtak.
Hódmezővásárhelyen a kerékgyártó mesterek 1777-ben az asztalosokkal, a kovácsokkal és a lakatosokkal alakítottak közös céhet, amelynek céhmestere 1815-ig a „német kerékjártó”, Fischer Mátyás volt
– fogalmazta meg Bernátsky Ferenc helytörténész, muzeológus, a vásárhelyi Tornyai János Múzeum munkatársa. Az önálló kerékgyártó céh kiváltságlevelét 1815. december 15-én erősítette meg I. Ferenc osztrák császár.
Bíró István remekrajza, parasztkocsi, 1865.
Mérete: 26,5 × 40 cm. TJM HGy ltsz.: 73.41.5.
A céhrendszer megszüntetése után, 1876-tól Hódmezővásárhelyi Kerékgyártó Ipartársulat, majd az 1900-as évek elejétől Kocsigyártó Ipartársulat néven működtek tovább, míg végül 1951-ben a Mezőgazdasági Felszereléseket Gyártó Ktsz. bognárrészlegeként folytatták tevékenységüket.
A mesterré váláshoz a mesterremek mellett remekrajz, azaz mesterrajz elkészítését is elvárták, amely az elkészítendő munka megtervezését és bemutatását jelentette papíron. A Tornyai-múzeum Helytörténeti Gyűjteménye kerékgyártó céh nyolc remekrajzát őrzi. A kordokumentumokat Pál László restaurálta.
Délmagyarország - 2021. április 30.
Tornyai János Múzeum | |
6800 Hódmezővásárhely, Dr. Rapcsák András út 16-18. | |
Telefon: | +36 62 242 224 |
E-mail: | tjm@tjm.hu |
Térkép: |