Nyelvválasztás:

Madách-szimpózium az Alföldi Galériában

Első alkalommal rendezett tanácskozást Hódmezővásárhelyen a Madách Irodalmi Társaság, a XXVII. Madách Szimpózium tavaszi ülésszakára az Alföldi Galériában került sor április 25-én.

Első alkalommal rendezett tanácskozást Hódmezővásárhelyen a Madách Irodalmi Társaság, a XXVII. Madách Szimpózium tavaszi ülésszakára az Alföldi Galériában került sor április 25-én.

Miklós Péter, a társrendező Tornyai János Múzeum igazgatója a helyszínválasztásról elmondta: az Alföldi Galéria állandó kiállításában több olyan műtárgyat is őriz, amelyeket Madách-művek inspiráltak, sőt a júniusban itt nyílik a Kass János alkalmazott grafikáit és Madách-illusztrációit bemutató kiállítás is, s az ülésszak helyszínéül szolgáló terem Dömötör Mihály: Kereszt parafrázisok. A XII. stáció című fotókiállításának nyitóterme pedig kapcsolódik Madách Tragédiájának gondolatvilágához.

A Madách Irodalmi Társaság közel három évtizede működő tudományos, irodalmi, kulturális szervezet, amelyet irodalom- és művelődéstörténettel foglalkozó szakemberek hoztak létre a nemcsak drámaíró, de vármegyei és parlamenti politikus Madách Imre tevékenységének sokszínű vizsgálatára a nyelvészet, a szociológia, a filológia, az irodalomértelmezés, vagy épp a vallástörténet oldaláról, s hogy a kutatások eredményeit kiadványokban adják közre.

Az 1860-as években elkészült Az ember tragédiája a magyar kulturális és szellemi örökségének egyik egyedülálló alkotása, azonban a nyolcvan taggal működő társaság nemcsak e művével, hanem Madách költeményeivel és beszédeivel is foglalkozik.

Az ülésszakon a vásárhelyi történész, Diószegi Szabó Pál Madách Imre védegyleti tárgyú felszólalását vette górcső alá, míg Bene Zoltán, az egyesület elnöke Madách művének Londoni színe kapcsán az író által képviselt konzervatív gondolat mibenlétét vizsgálta.

Miklós Péter A váradós Éva és a bűnös élet című előadásában az anyaság, a bűn és a megváltás kérdéseit elemezte. Madách drámájának 15. színe kapcsán elmondta: az édeni bűnesetnek fizikai és metafizikai következményei vannak, így a Paradicsomból való kikerülés, a nők számára a fájdalmas szülés és a férfi számára a fáradságos munka – mint ahogyan Mózes első könyvében olvasható. S az eredendő bűn következménye az Istennel való közvetlen kapcsolat vége, s hogy a bizonyosság helyét a valószínűség, a hit veszi át. Képiró Ágnes, a Tornyai János Múzeum művészettörténésze a szegedi születésű grafikus, Kass János Madách-illusztrációiról mondta el gondolatait, míg az ülésszakot záró előadásában Bogoly József Ágoston irodalomtörténész Az ember tragédiájának kutatástörténetébe engedett bepillantást.

Eseménynaptár
« » 2019 július
ke sze csü szo va
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4